In het 1ste leerjaar A-stroom wordt een basispakket van 28 u voorzien. Deze basisvorming is voor elke leerling in 1A gelijk, dit ongeacht welke optie wordt gekozen voor keuzevak 1 en 2.
Elke leerling moet op het einde van het schooljaar dezelfde eindtermen behalen, maar de manier waarop kan verschillen. Het schoolteam besteedt de nodige aandacht aan differentiatie zodat elke klas en elke individuele leerling de mogelijkheid krijgt om de nodige leerstof en vaardigheden te verwerven.
Naast de basisvorming kiest elke leerling 2 modules van telkens 2 uur.
Bij keuzevak 1 (2 uur) kiest men uit Latijn, wetenschappen of technologie. Wij delen de klassen in volgens deze keuze waardoor er geen beperking is op het aantal leerlingen per keuze.
Bij keuzevak 2 (2 uur) kan gekozen worden uit 9 opties (niet elke optie is te combineren met keuzevak 1). Bij elke keuze voorzien wij een maximum aantal leerlingen van 20.
Deze keuze is niet bepalend voor de verdere schoolloopbaan. Jongeren krijgen de mogelijkheid om te 'proeven' van een nieuw vak en te ervaren of zij dit meenemen bij hun verdere studiekeuze.
Omdat de school over een beperkte infrastructuur beschikt en omdat we om goed onderwijs te kunnen blijven bieden deze capaciteit niet willen overschrijden, worden vanaf het schooljaar 2021-2022 slechts 185 leerlingen in het 1ste leerjaar van de A-stroom toegelaten
Vak | Aantal uur per week |
---|---|
Keuzevak 1 (meer info zie tab bovenaan) | 2 |
Keuzevak 2 (meer info zie tab bovenaan) of remediëring (*) | 2 |
Nederlands | 4 |
Actief burgerschap (meer info zie tab bovenaan) | 1 |
Frans | 4 (°) |
Engels | 2 |
Historisch bewustzijn (Geschiedenis) | 1 |
Aardrijkskunde | 2 |
Wiskunde | 5 (°) |
Natuurwetenschappen | 1 |
Techniek | 2 |
Creatieve vorming (plastische & muzikale opvoeding) | 2 |
Levensbeschouwelijk vak | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 |
Totaal per week | 32 |
(°) waarvan 1 uur differentiatie
(*) enkel na overleg leerlingbegeleiding
Klik op een keuzevak voor meer info
Klik op een keuzevak voor meer info
Klik op de play knop of ga van slide naar slide
Alle leerlingen in 1A volgen dezelfde lessentabel en gebruiken dezelfde werkboeken voor de basisvakken.
Iedereen in 1A moet de eindtermen behalen, maar de weg er naar toe kan verschillen. Sommige leerlingen hebben nood aan extra uitdaging of verdieping. Anderzijds zijn er leerlingen die een extra steuntje, een hulpmiddel of herhalende oefeningen nodig hebben. We verliezen het individueel talent niet uit het oog.
Werkboeken, toetsen en examens voorzien voldoende differentiatie. Tijdens de ure n differentiatie wordt wiskunde en Frans gedurende 1 uur per week in een andere setting gegeven. Over de klassen heen worden groepen gemaakt van leerlingen met ongeveer hetzelfde talent voor deze vakken. Voor de ene groep wordt meer uitdaging aangeboden, voor een andere groep kan herhalend/remediërend worden gewerkt.