Frequently Asked Questions

Frequently Asked Questions

1Hoe is de school bereikbaar?

Campus Fortstraat en campus Bergstraat bevinden zich op respectievelijk 15 en 20 minuten wandelafstand van het treinstation te Oudenaarde.
Diverse bushaltes liggen nabij beide campussen.
Voor wie met de fiets komt, is het fietspad langs de Schelde een veilige toegangsweg.
Zowel op Campus Bergstraat als op Campus Fortstraat is er een camerabewaakte fietsenstalling.

2Is er opvang na school?

Onze school biedt meerdere mogelijkheden voor naschoolse opvang.
Voor alle leerlingen is er een studiezaal waar je tijdens een stille studie rustig kan werken vanaf 15.30u tot 17.00u.
Leerlingen van de 1ste graad A-stroom kunnnen op maandag, dinsdag en donderdag vanaf 15.30u naar de huiswerkklas of het vak in de kijker.

3aWat zijn de middagpauzes?

Campus Fortstraat :
van 12u tot 12.50u of van 12.50u tot 13.40 u

Campus Bergstraat :
12u tot 12.25u : 2de en 3de graad
12u25 tot 12.50u : 1ste graad

3de graad mag naar buiten.

3bWelke middagmalen worden voorzien?

Alle leerlingen kunnen 's middags terecht in het schoolrestaurant, behalve op woensdag.
Een volledig warme maaltijd met verse soep en dessert en broodjes moeten vooraf gereserveerd worden. Dat kan online via onze e-pay-besteltool of via de kiosken op school.

4Is aanwezigheid tijdens de lunchpauzes verplicht?

Enkel leerlingen van de 3de graad mogen de school verlaten en hun middagmaal nuttigen thuis of in de buurt van de school.

5Hoe verlopen verplaatsingen tussen beide campussen?

Sommige klassen hebben les op beide campussen of maken al eens van een specifieke infrastructuur of lokaal gebruik.
Verplaatsingen gebeuren steeds tijdens de pauzes. In de eerste graad gebeurt dit onder begeleiding van de leerkacht.
Leerlingen van de 2de en 3de graad mogen zelf naar de andere campus via de voetgangersbrug aan campus Fortstraat.
Een sporadische verplaatsing in een bepaalde lescontext gebeurt onder begeleiding van de leerkracht.

6Hoe verlopen uitgaven?

Betalingen gebeuren nooit cash maar altijd via ons e-pay-systeem.
De schoolbijdrage wordt jaarlijks per klas bepaald en het bedrag is bekend bij inschrijving.
Niet alle kosten worden via de schoolbijdrage verrekend. Kosten voor middagmalen, uitstappen, aankopen op school,.. vormen een bijkomende kost.
Alle leerlingen krijgen een eigen badge waaraan hun schoolrekening is gekoppeld.
Ouders kunnen op deze schoolrekening een bedrag storten.
Uitgaves in het schoolrestaurant of aan één van onze pop-up winkels worden met de badge aan de kassa betaald.
Via het e-pay-systeem kunnen andere betalingen, zoals bijvoorbeeld de schoolbijdrage en uitstappen, worden uitgevoerd.

7Hoe verloopt de aanschaf van leerboeken?

De school werkt samen met boekhandel Beatrijs. Via een elektronisch werkboekenplatform kunnen de boeken online worden besteld.
Na inschrijving ontvangen de ouders een unieke link waarmee de werkboeken kunnen besteld worden. Levering gebeurt via de school.
Eind augustus gebeurt dit op specifieke ophaaldagen.
Na 1 september kunnen de leerlingen hun boeken afhalen op school.

8Wat te doen bij afwezigheden?

Afwezigheden worden geregistreerd door de leerkrachten via Smartschool en opgevolgd door de opvoeders.
De ouders ontvangen een sms na registratie van de afwezigheid.
Als de afwezigheid wegens ziekte niet langer duurt dan drie opeenvolgende kalenderdagen, volstaat een verklaring ondertekend en gedateerd door de ouders.
Een dergelijke verklaring kan hoogstens vier keer per schooljaar worden afgeven. Nadien is een medisch attest noodzakelijk.
Een medisch attest is ook noodzakelijk wanneer een leerling afwezig is voor een examen of bijvoorbeeld stage.
De documenten moeten aan het leerlingensecretariaat worden bezorgd.
Voor langdurig zieke leerlingen wordt steeds via de leerlingbegeleiding naar een gepaste oplossing gezocht.
Ouders kunnen een afwezigheid ook melden via Smartschool. Ze kunnen hiervoor een bericht sturen naar het adres ‘afwezig Fortstraat’ of ‘afwezig Bergstraat’ al naargelang de klas van de leerling.

9Wat gebeurt er bij afwezigheid van de leerkracht?

Bij afwezigheid van een leerkracht, communiceren de opvoeders via een Smartschoolbericht wat er van de leerling verwacht wordt.
Zo kan er voor de 2de of 3de graad eventuele dispensatie zijn voor de eerste 2 of laatste 2 lesuren van de dag. Ook vervang-lessen - of -taken zijn mogelijk. Ook via de info-schermen wordt eventuele dispentatie weergegeven.

10Krijg je een schoolagenda?

Op Smartschool gebruiken de leerlingen en de leerkrachten de planner-module. Hierin worden ook taken en toetsen opgenomen. Dagelijks de planner en de berichten raadplegen is noodzakelijk voor alle leerlingen.

11Rapporten en oudercontacten

Resultaten van taken en toetsen verschijnen op het rapport in Skore, een onderdeel van Smartschool, nadat de leerkracht deze gepubliceerd heeft.
Ze kunnen altijd worden geraadpleegd.
Het schooljaar omvat enkele rapportperiodes waarvan het einde min of meer samenvalt met de vakantieperiodes of na een examenperiode.
Op dat ogenblik krijg je via de klastitularis een afdruk van het samenvattende rapport.
Na het uitdelen van de rapport volgt meestal een oudercontact om de resultaten te bespreken.
Leerlingen van het DBSO krijgen aangepaste beoordelingen en een SODA-rapport.

12Waar vind ik mijn lessenrooster?

Het lessenrooster is raadpleegbaar via Smartschool en via je schoolagenda.
De lessen beginnen om 8.30u en eindigen om 15.30u of 16.20u.
Wijzigingen van het rooster worden minimum drie dagen vooraf aangekondigd.
Omdat GSM-gebruik niet toegelaten is op vrij veel locaties kunnen de leerlingen het rooster raadplegen via de infoschermen.

13Bijzondere ondersteuning?

Alle leerlingen hebben recht op onze bijzondere aandacht en we dragen onze brede basiszorg hoog in het vaandel.
Maar soms heb je nog dat ietsje meer nodig voor taal of rekenen.
Bij inschrijving wordt gevraagd naar mogelijke attesten en we stellen alles in het werk om elke leerling de zorg te geven die past bij zijn specifieke leerbehoeften. Onze leerlingbegeleiding, het team Brede Basiszorg en alle leerkrachten doen het nodige om in alle vakken de juiste ondersteuning te bieden.

14Wat als je kind meer zorg nodig heeft?

Onze school is leerlinggericht met aandacht voor elke leerling.
Een heleboel mensen staan voor je klaar. Soms volstaat het je leerkracht aan te spreken (of te mailen) of je klascoach.
Maar we hebben ook een leerlingsecretariaat waar we jou misschien op weg kunnen helpen en onze mensen van de leerlingbegeleiding staan zeker voor je klaar om te luisteren naar je grotere zorgen en je te helpen waar mogelijk. Ook voor de ouders bieden we een luisterend oor.

15Kan je een kluisje huren op school?

Je kan op beide campussen een kluisje huren.
Dit kost €5 per jaar en €5 waarborg.

16Is er mogelijkheid voor internaat?

We werken samen met Internaat Vlaamse Ardennen in Ronse. www.internaatvlaamseardennen.be

Scroll naar boven