Heb je Latijn gevolgd in het 1ste en 2de middelbaar en twijfel je nu om verder te gaan?
Hopelijk kan dit jou helpen. In het 3de en 4de jaar wordt er voortgebouwd op wat je al weet. Er komt dus veel minder grammatica aan bod. Daardoor is er ruimte om meer te lezen.
De thema’s zijn heel divers: van de veroveringen van Caesar, tot mythologische verhalen bij Ovidius, van politieke intriges tot idyllische plattelandsverhalen.
Als taal je ding is, blijf dan bij Latijn.
Vak | 3de leerjaar | 4de leerjaar |
---|---|---|
Latijn | 4 | 4 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Chemie | 1 | 1 |
Fysica | 1 | 1 |
Biologie | 1 | 1 |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 3 | 3 |
Engels | 3 | 3 |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Keuzevak 1 (zie tabel hieronder) | 2 | 2 |
Keuzevak 2 (zie tabel hieronder) | 2 | 2 |
Totaal per week | 32 | 32 |
Economie is de studie van de 'huishouding'.
Eén soort huishouden met zijn inkomsten en uitgaven ken je al: het gezin.
Andere huishoudingen vinden we bij bedrijven en bij de overheid.
De nadruk ligt op economie.
De verschillende huishoudingen van verschillende landen beïnvloeden elkaar voortdurend: dat is de economische kringloop.
Verder bestudeer je het gedrag van de verbruiker (consument) en de producent (voortbrenger van goederen).
Je hebt naast belangstelling voor economie, ook interesse in talen, wiskunde en wetenschappen.
Je krijgt uitsluitend algemene vakken: Nederlands, Frans, Engels, wiskunde, wetenschappen.
Vak | 3de leerjaar | 4de leerjaar |
---|---|---|
Economie | 4 | - |
Boekhouden | - | 2 |
Handelseconomie | - | 2 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Chemie | 1 | 1 |
Fysica | 1 | 1 |
Biologie | 1 | 1 |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 3 | 3 |
Engels | 3 | 3 |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Keuzevak 1 (zie tabel hieronder) | 2 | 2 |
Keuzevak 2 (zie tabel hieronder) | 2 | 2 |
Totaal per week | 32 | 32 |
Wetenschappen zijn nodig omdat we leven in een complexe wereld vol uitdagingen. Denk maar aan het bestrijden van virussen en bacteriën, de opwarming van de aarde, … Wetenschappen kunnen dus helpen voor het overleven van onze soort. Ze kunnen de wereld mee veranderen en je toekomst verbeteren.
Inzicht en interesse hebben in wiskunde, maar vooral in wetenschappen is in deze richting noodzakelijk. Je kan ook probleemoplossend denken en je hebt een kritische blik hebben op zaken die rondom ons gebeuren.
Vak | 3de leerjaar | 4de leerjaar |
---|---|---|
Wiskunde | 5 | 5 |
Chemie | 2 | 2 |
Fysica | 2 | 2 |
Biologie | 2 | 2 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 3 | 3 |
Engels | 3 | 3 |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Keuzevak 1 (zie tabel hieronder) | 2 | 2 |
Keuzevak 2 (zie tabel hieronder) | 2 | 2 |
Totaal per week | 32 | 32 |
Heb je interesse in de maatschappij en ben je geïnteresseerd in de actualiteit?
Wil je ook weten hoe mensen denken en wil je begrijpen waarom mensen op een bepaalde manier handelen en reageren?
Hou je van psychologie en wil je weten hoe het er in ons hoofd soms aan toe gaat?
Wil je met een open geest meer weten over de wereld rondom ons en ben je geïnteresseerd in andere culturen, dan zou de richting Humane Wetenschappen wel eens jouw ding kunnen zijn.
Vak | 3de leerjaar | 4de leerjaar |
---|---|---|
Cultuurwetenschappen | 2 | 2 |
Gedragswetenschappen | 2 | 2 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Chemie | 1 | 1 |
Fysica | 1 | 1 |
Biologie | 1 | 1 |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 3 | 3 |
Engels | 3 | 3 |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Keuzevak 1 (zie tabel hieronder) | 2 | 2 |
Keuzevak 2 (zie tabel hieronder) | 2 | 2 |
Totaal per week | 32 | 32 |
Keuzevak 1 | keuzevak 2 | |
---|---|---|
Verkennend 2u | ICT | Informatica |
Sport | Sport | |
Kunst en Filosofie | Muzieklab | |
Good Food & Fine Projects | Good Food & Fine Projects | |
Projecten rond wetenschappen | Projecten rond wetenschappen | |
Technologie | ||
Verkennend 1u | Beginners Grieks (lesuur 1) | Beginners Grieks (lesuur 1) |
Beginners Duits (lesuur 1) | Beginners Duits (lesuur 1) | |
Beginners Frans (lesuur 1) | Beginners Frans (lesuur 1) | |
Beginners Spaans (lesuur 2) | Beginners Spaans (lesuur 2) | |
Beginners Engels (lesuur 2) | Beginners Engels (lesuur 2) | |
Beginners Economie (lesuur 2) | Beginners Economie (lesuur 2) | |
Verdiepend | Schakel wiskunde-wetenschappen 3des (2u) | Schakel wiskunde-wetenschappen 4des (2u) |
Gevorderden Economie (lesuur 1) | Gevorderden Economie (lesuur 1) | |
Gevorderden Spaans (lesuur 1) | Gevorderden Spaans (lesuur 1) | |
Gevorderden Engels (lesuur 1) | Gevorderden Engels (lesuur 1) | |
Gevorderden Grieks (lesuur 2) | Gevorderden Grieks (lesuur 2) | |
Gevorderden Duits (lesuur 2) | Gevorderden Duits (lesuur 2) | |
Gevorderden Frans (lesuur 2) | Gevorderden Frans (lesuur 2) | |
Remediërend | Voor de vakken Wiskunde, Nederlands, Frans en Engels kunnen er na overleg met de klassenraad, leerlingbegeleiding, ouders en leerling remediëringslessen aangeboden worden. De leerlingen worden dan tijdelijk, voor een periode van 6 weken, uit het keuzevak gehaald om zich voor één van deze vakken bij te spijkeren. | |
Ondersteunend | Gedurende het hele schooljaar kunnen de leerlingen aandachtstraining volgen gedurende 1 lesuur. Naargelang de noden kunnen ook andere vakken worden ingericht, zoals bijvoorbeeld leren leren. Deze vakken kunnen enkel gevolgd worden in overleg met de vakleerkracht, leerlingbegeleiding, ouders en leerlingen. De extra begeleiding kan tijdelijk of permanent zijn en is ondersteunend bij een basisvak. |
Meer uitleg over de keuzevakken vind je hieronder
Verkennend : deze vakken geven leerlingen de kans te proeven van een bepaald vak.
Klik op een keuzevak voor meer info
Klik op de play knop of ga van slide naar slide
Klik op de play knop of ga van slide naar slide
Klik op een keuzevak voor meer info
Klik op de play knop of ga van slide naar slide
Klik op een keuzevak voor meer info
Klik op de play knop of ga van slide naar slide